søndag 12. juli 2009

Snipp Snapp Snute....

Endelig en ny bloggoppdatering!

Det har skjedd mye siden sist.
Etter hviledagen på Hildal bar det vestover til Haugesund der vi fikk tak over hodet for natta hos familien Eikill. Tusen takk Borghild!

Før vi inntok Jæren ble det en liten stopp hos grillmester Sigvart i Stavanger :) Sola steikte fra skyfri himmel dag inn og dag ut, svetten rant, vi syklet, badet, sang og opprettholdt solbrentheten. For noen dager! Nedover kysten syklet vi Nordsjøveien som skulle føre oss helt til Lindesnes. Siste kvelden på turen fikk vi besøke Åshild på HiDDDDra. For andre gjennomreisende anbefaler vi en stopp hos familien Rudrud! Der kan du vente deg gjestfrihet, god middag, nysteikte brød og en god latter i godt lag :)

25. juni kl.17 trillet vi ned til Lindesnes Fyr. Med norske flagg, Tjoms, mamma og pappa Hildal ble det en fin avslutning i strålende vær.

Så var plutselig turen over.
Nå i skrivende stund skinner sola og sekken står klar for en fjelltur.

I neste uke kommer regnet og da kommer det en "takkeoppdatering" fra eventyret vårt.

søndag 21. juni 2009

Å hei hvor det går!

Det ble lite bilder i Nord-Trøndelag. Men vi har vært der!

Det fins også motbakker fra Nordkapp til Lindesnes.
Passert fylkesgrense nr. 6

På toppen av Gaularfjellet. Nå bærer det nedover.

Nasjonalromantisk ned ifra Gaularfjellet.

Toppen av Vikafjellet. 1000 høgdemeter er nådd.

Disse lårene er ikke fylt med luft....!

Kaaaaldt! Bading på Hildalstølen

"Se! En foss!" (Typisk utsagn av Melissa)

Frøken Hildal på hjemlige trakter

Nå begynner det å bli noen dager og mil(!) siden sist oppdatering.
Ferden fra Brønnøysund gikk videre ned til Nord-Trøndelag, et fylke som består av skog, skog, litt mer skog, bakker og berg. Ikke et ultimat sykkellandskap, men "artji læll". Og som landskapet var også været opp og ned. Regntøyet fra Alta har virkelig fått bein å stå på de siste ukene. Etter et par dager i "berg og dalbaneland" var gleden stor da vi kryssa fylkensgrensa til Sør-Trøndelag og Rissa stod for tur. Vi ble møtt av tre glade musikanter på veien inn mot Rissa med blokkfløyte, latter og sang:) Og med den utrolig gjestfrie familien Benestad ble det en koselig kveld i festlig lag. Takk Ingeborg, Ingveig og Hilde Kristine for en kveld fylt av Nordfjordmimring, film og sang. Og videre sendes takken til Anne og Finn Yngvar for husrom og nydelige nystekte brød som vi aldri kommer til å glemme.

Så bar det vestover. Med en stengt E39 til Ålesund ble det en omvei gjennm Surnadal som vi helst skulle vært foruten. Det var typisk da vi for en gang skyld skulle ta en hovedvei at den var stengt! Men det skal mer enn noen mil og høydemeter ekstra for ta knekken på oss.

Plutselig syklet vi blant bratte fjell, trange fjorder og majestetske fossefall. " Å Vestland Vestland" synges fra sykkelsetet og vi gleder oss over den vestlandske naturen som vi blir en del av. Gjestfriheten runger over landet. Takk til Rasmus og Anna i Ørsta og Eldrid på Veriede for at dere tok så godt i mot oss. Etter Sogn og Fjordane stod Hordaland for tur og det betydde at våre to verstinger av fjelloverganger var et faktum. Men i et nydelig vær ble det en flott opplevelse over Gaularfjellet og Vikafjellet på henholdsvis 750 og 1031 moh. Hardangerfjorden ble en flott skue i solskinn og akkurat nå nytes en hviledag på Hildal. Siste hviledag var i Alta så med god samvittighet har vi tilbrakt en flott sommerdag på Hildalstølen. Vi har testa sommertemperaturen i elva, men med store mengder snøsmelting i fjellet kunne ikke vannet vise til mer enn 7 grader! Definitivt ikke Mjøsatemperatur ifølge Melissa. Tusen takk til Mamma Birthe og Pappa Arne for god mat, klesvask og skovask (!). Vi har fått nystrikka ullsokker av Besto, de blir gode og ha i bagasjen når turen i morgen mandag går videre. Nå nærmer vi oss slutten på vår tur gjennom Norge. De neste dagene sykler vi via Haugesund og nordsjøveien videre til Lindesnes. Værmeldingene er en eneste stor sol neste uke og vi ser fram til varme sommerdager langs kysten.

onsdag 10. juni 2009

Helgelandskysten

Da var vi halvveis, hvertfall i luftlinje!

Et nydelig øyeblikk med midnattsol i havgapet

Sykkellivet e hærrlig!

Vill begeistring for Petter Dass! ;)

"Presten" på Alstadhaug

"Uten mat og drikke duger helten ikke" :)

Spektakulære Torghatten.

Så var det Helgelandskysten.
Helgelandskysten er vakker, den er øde, den er full av fergeforbindelser, den har høye/bratte fjell, den har ingen statoilstasjoner, den har midnattsol og fint vær, den har Saltstraumen og hundrevis av andre straumer. Og den har stillheten. Man blir liten på Helgelandskysten. Liten blant alle fjella og i stillheten.
Vi har passert polarsirkelen, fått sykkelshorts-skille og det brenner i ansiktet. Dessuten har myggen begynt å komme. Det har endelig blitt varmt nok... I dag har vi ankommet Brønnøysund og sivilisasjonen, og er halvveis på vår ferd (hvert fall i luftlinje). Her har vi fått husrom hos Kjersti, en tidligere Odda-innbygger. Hun har vist oss Torghatten, latt oss smake Brønnøysunds kjente softis, gitt oss middag, dusj og klesvask. Og vi nyter det!

Snart kommer vi inn i "Barteland"!

mandag 8. juni 2009

Øyhopping

Snart skal det bli godt med en dusj!

Melissa på topptur i Lofoten

Utsikt fra Munken.

Nordfjordreklame fra Lofoten! Utsikt fra vår vakre teltplass.

Djeveltannrekka på Senja

Koselig kveld på Brensholmen hos Rebecca.

Endelig en ny oppdatering på bloggen! Etter en koselig stopp i Tromsø i boblehuset sykla vi videre over Kvaløya og til Brensholmen der Rebecca, søstera til Melissa bor. Superfin kveld ute i havgapet! Så bar det over Senja. En nydelig fjelløy! Vinden og regnet fulgte oss fortsatt, og ferja fra Gryllefjord på Senja til Andenes på Andøya skulle bli litt av en ferd. Det er herved offisielt av en kan bli VELDIG sjøsjuk kun i løpet av 1 time og 40 minutter :) Og mannskapet ombord fikk omsetnig på spyposene sine... Nok om det... Andøya er PADDEFLAT! Og med vinden i ryggen og midnattsola i horisonten suste vi over øya i en fei!
...En ekte lofottorsk jeg er, for VI har vært i Henningsvær! Og i Lofoten kom sommeren:) Endelig! Shorts, ingen ullvotter, solbriller og tørre sko! Et fantastisk vakker landskap med høye tinder og idylliske strender og rorbuer. Og med en topptur som avslutning på Lofoteneventyret vårt seilte vi natt til mandag over til Bodø (UTEN å bli sjøsjuke!!) og ventende følgebil (les: Bodø Taxi:)) som skulle vise oss vei til huset til Charlotte. Takk for lånet av huset Charlie!

Nå står Helgelandskysten for tur og sommerværet ser ut til og følge oss videre den neste uka. Og vinden blåser fra nord og vi GLISER!

tirsdag 2. juni 2009

Tok Nord-Norge med storm

Endelig oppholdsvær!
Vi krysser vår første fylkesgrense

"Joker - helt i nærheten"

Uten mat og DRIKKE, duger helten ikke!

Begeistrede danske turister!

Ferja vi fikk overnatte på

Etter mye om og men, bestemte vi oss for å ta en velfortjent hviledag i Alta. Det var meldt så dårlig vær, at sykkeldagen ville bare føyd seg inn i rekka med blodslit, som de to foregående dagene. I stedet benyttet vi dagen til å kjøpe ordentlig regntøy til Ann Kristin, mat til de neste sykkeldagene(vi spiser MYE når vi sykler...), dra på kaffebesøk, spise is og planlegge sykkeldagene framover. En veldig produktiv dag, syntes vi sjøl. Været som hadde herja så mye med oss de to første dagene, skulle forsette fram tirsdag. Heldigvis så vi et smutthull av liten bris og gløtt av sol grytidlig søndag morgen. Vekkerklokka ble stilt deretter.
Værvarslet innfridde, og vi syklet fornøyde ut av Alta i shorts. Den dagen gjorde vi unna 117 km, og la oss fornøyde bak en liten Jokerbutikk i Badderen. Mye av dagen brukte vi på å speide etter Statoil-stasjoner og alt som kunne ligne. Vi har nemlig kjøpt Statoil-kopper, og nyter godt av Sjokolademelk hver gang vi er innom(der fyller vi vårt daglige melkebehov)
Hele natta hadde ett ord kværnet i hodene våre: Kvænangsfjellet. En fjellovergang med bratt stigning opp til topp-punktet på 402 m.o.h., og dårlige værutsikter. Motvind på over 15 m/s og snø. Overfarten ble like heftig som vi hadde ventet oss. Heldigvis, på toppen i det verste snødrevet, dukket fjellstuen Gildetun opp. Der fikk vi varmet våre kalde, våte kropper før vi gjev løs på de siste metrene over fjellet. Resten av dagen var en dans på roser. Vi ankom Lyngseidet fergekai en time før den siste ferga. Planen var da å finne en fin teltplass på andre siden av fjorden. Men alt gikk ikke etter planen...
På overfarten kom en ansatt på ferga bort til oss, og spurte nysgjerrig om turen vår. Det viste seg å være kapteinen ombord. Etter et par minutters samtale tilbød han oss lugar og overnatting ombord og sosialt samvær med mannskapet utover kvelden. En utrolig koselig kveld!
I dag sitter vi i Boblehuset i Tromsø på besøk hos Melissa sin bror Daniel. En rolig sykkeldag og en rolig kveld, der vi har fått planlegge de neste dagene og gledet oss over været som er i vente. I morgen bærer det over Senja!

fredag 29. mai 2009

VI ER I GANG...!

Forberedelser i Alta før avreise!

Vi var litt skeptisk der vi satt på bussen på vei til Nordkapp.

Dette skulle bli spennende!

Nordkapp torsdag 28 mai! Klar, ferdig trø!

Onsdagskveld ankom vi optimistisk Honningsvåg med buss fra Alta. Og vi håpet på skyss de siste 34 km til Nordkapp. Men den gang ei! Det hele resulterte at vi la oss til i telt like ved hovedveien i Honningsvåg. Med ekstremvarsel for Finnmark på yr.no lå alt til rette for at det skulle bli en våt, kald og vindfull start. Og det blei det, UTEN tvil! Vi tok bussen til Nordkapp torsdag morgen og med en plussgrad og sterk vind hadde nysnøen allerede lagt seg i veibanen. Vi har gjennom de siste to dagene slitt oss gjennom snø, regn og motvind opp i storm styrke! Vi sykla i går 125 km torsdag fra Nordkapp til Olderfjord. Og med et koselig ektepar i Olderfjord som inviterte oss hjem til seg med varm middag og egen teltplass i hagen ble det en god avslutning på en kald dag! I dag fredag er vi kommet til Alta. Værvarselet for de neste dagene er dårlig, regnet og den sterke vinden vil holde seg i Finnmark over helgen og vi må vurdere etterhvert hvor lange de neste etappene blir. Men som det så fint heter; det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær. Og gore-tex klær er definitivt dårlige klær! Ann Kristin må kjøpe seg skikkelig regntøy i morgen i Alta før vi trør videre. Ellers koser vi oss på tur og synes det er kjempetrivelig med alle de koselige mennekene vi treffer på vår vei! Og turens motto er: Etter en motbakke kommer alltid en nedoverbakke!

tirsdag 12. mai 2009

Det nærmer seg...!

Det er skoleavslutning og det er eksamen. Russen gjør sine sprell i gatene og dagene blir stadig lengre. DET ER VÅR! Og det nærmer seg starten på sykkeleventyret 2009! 28.mai står vi på Nordkapp, klar for tidenes sommerferie gjennom Norge. De siste to ukene nå før avreise vil tida gå med til planlegging, innkjøp og testing av noe utstyr og intensiv eksamenslesing for Ann Kristin sin del.